مدیریت هیئتی در ادبیات عامیانه نماد مدیریت بینظم و بیبرنامه است درحالیکه به برکت تعلیمات اهلبیت علیهمالسلام و سبک زندگی دینی ناشی از سیره ایشان ، عملاً یکی از پیشرفتهترین روشهای مدیریت در هیآت مذهبی پیادهسازی شده است.
البته این نوع اداره مجموعه مخصوص هیئت نیست و در اکثر مجامع دینمحور گسترده است ولی هیئت مردمیترین شکل تبلور آن است.
بدیهی است ادعا نمیکنم، هیئتها یا مجامع دینی به تمام دقائق و ریزهکاریهای مدیریت هیئتی آشنا هستند و به آن عمل میکنند اما نیک میدانیم سبک رفتار ناشی از تربیت، باورها و پیشینه اعتقادی است، از آموزشهای مدیریتی ، نظری و کلاسیک بسیار عمیقتر و کارآمدتر است.
در زیر به بیان چند ویژگی مدیریت هیئتی میپردازم.
در بُعد برنامهریزی :
- ثبات چشمانداز و عدم تغییر تها با تغییر مسئولین
- مدیریت تکلیف محور و انعطافپذیر نه مقهور برنامههای کهنهشده و ناکارآمد (مقاله مشکلات برنامهریزی بروش swot را در این لینک ببینید )
- در عین وجود تشکیلات و ساختار، افراد مقهور بروکراسی و قانونهای خودساخته نیستند و مصلحت فعلی بر مصوبات قبلی ترجیح دارد.
- مدیریت مشارکتی از طرف متصدیان و نیز شرکتکنندگان در حد اعلا موردتوجه قرار میگیرد به تأسی دستور پروردگار در قرآن به پیامبر رحمت که فرمودند " فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ - پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (که شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشتهاى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراکنده مىشدند.پس از (تقصیر) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش کن و در امور با آنان م نما، پس هنگامیکه تصمیم گرفتى، (قاطع باش و) بر خداوند توکّل کن.بهراستیکه خداوند توکّل کنندگان را دوست مىدارد.
در بُعد اجرا :
- اخلاص و اخلاق محوری همه متصدیان از مسئولین گرفته تا شرکتکنندگان
- سعی در انجام کار سپرده شده به بهترین وجه. گاهی افراد در منزل و برای فعالیتهای شخصی خودشان آنچنان همت نمیگذارند که برای فعالیتهای هیئت
- مسئولیتپذیری همگانی بنا بر حدیث شریف و منقول از رسول خدا(ص) که میفرمایند: « الا کلکم راعٍ و کلکم مسئول عن رعیته»، تمامی افراد جامعه اسلامی مسئولیت دارند (نه ریاست)
در بُعد ارزیابی:
- همه امر به معروف و نهی از منکر را از باب وظیفه دینی انجام داده و منتظر اقدام بازرس قانونی نمیشوند.به من ربطی نداره یا به شما ربطی نداره در ادبیان مدیریت هیئتی نامفهوم است.
- انتقادپذیری و بالا بودن سطح پذیرش به تأسی از کلام امام صادق علیهالسلام که فرمودند: أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی؛. محبوب ترین برادرانم در نزد من کسى است که عیوبم را به من هدیه کند (یعنى خیرخواهانه، آنها را یادآوری کند.(
در بُعد بهبود روش:
- توجه به رفع مشکلات یک اعتقاد درونی و یک نگرانی بزرگ به شمار میرود . پیامبر اکرم فرمودند قَوْلِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ .
- عرضه توانمندیها و پیشنهاد برای قبول مسئولیت بهمنظور رفع کاستیها و بهبود روش بهصورت داوطلبانه و بهدوراز فرصتطلبی مذموم انجام میشود و افراد از قبول مسئولیتی که توان انجام آن را ندارند دوری میکنند
درباره این سایت